Förändring sedan målet
SIFFROR! Om du ej vill läsa längre så stoppa här. OBS! Ingen vikt anges, som vanligt!
 
(null)
 
När jag avslutade det program jag gått på under hösten hade jag gått från en metabol ålder på 48 år till 27 år, en (cirka) fettprocent på 39% till 27% och en ökad muskelmassa (varav den metaboliska åldern förändrats). Idag har jag träffat den nya PT’n, berättat om mina nya mål och startat om med nya siffror. Än bättre siffror.
 
Mellan avslutet på programmet (22/11) och idag är jag nu två år yngre, alltså 25 år, i metabolisk ålder (kan bli som lägst 21 år, min ålder minus 12). Jag har 25,5% fett i kroppen och enbart 22kg av all min vikt är något annat än muskler! Muskelmassan har alltså ändå ökat, trots att jag inte tycker att jag tränat vidare mycket alls sedan dess. KUL! Och såklart har även mitt BMI då ökat - jag är återigen överviktig. BMI suger så hårt som verktyg.
 
Målen jag har med träningen i programmet idag är ju samma mål som jag redan angivit;
 
- 100kg marklyft
- 100 pass till midsommar
- 5km på 25 minuter 
 
PT’n är också löpningsintresserad och vi pratade om rörlighet, nåt som också behövs för marklyften och inte bara löpningen. Jag fick lite tips och hon informerade om att vi kommer att öva rörlighet och rörelse för just marklyft, dessutom blir det, som i höstas varav jag trivs så bra med programmet, en mix av styrka, kondition och rörlighet under träningen! Jag är så pepp! PT’n sa också att gruppen verkar pepp, hoppas verkligen de håller i hela programmet...
 
Men, stort men, om jag verkligen vill satsa på musklerna är inte riktigt löpningen förenlig med det. Löpare har inte stora muskler.
 
"...faktum att löpning verkar vara sämre för styrkeutvecklingen än vad cykling är (2), förmodligen på grund av att löpning är mer slitsamt i form av stötar och excentriskt arbete."
 
Muskelknuttarna går som max Power Walks pga vill inte förlora muskelmassa. Det gjorde mig lite moloken... Jag vill ju egentligen båda och även om jag gillar Spinningen, som då föreslås vara bättre för muskelbyggandet om man vill konditionsträna, så är det långt ifrån detsamma som löpningen. Den känslan löpningen ger är magisk. Jag vet inte om jag är beredd att släppa den för musklernas skull.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress